საშინაო
დავალების შესრულებით მოსწავლემ სიღრმისეულად უნდა გაიაზროს, საკლასო სივრცეში ახსნილი
საკითხი, განხილული თემა, განხორციელებული აქტივობა, გამოტანილი დასკვნები.
იმისთვის,
რომ ჩვენმა მოსწავლეებმა საშინაო დავალების შესრულების გადაწყვეტილება გააზრებულად
მიიღონ, საჭიროა ნათლად ავუხსნათ რატომ არის მათთვის საჭირო ჩვენს მიერ მოფიქრებული
და შეთავაზებული საშინაო დავალების შესრულება. მხოლოდ მოსწავლეების მხრიდან საშიანაო
დავალების შესრულების მნიშვნელობის გააზრების გზით არის შესაძლებელი, თავიდან ავიცილოთ
მექნიკურად შესრულებული დავალებები, აღარაფერს ვამბობ არაკეთილსინდისიერად შესრულებულ
დავალებებზე.
თავის
მხრივ, დავალების შეუსრულებლობა შეიძლება ბევრ სხვა მოცემულობასთანაც იყოს დაკავშირებული,
მაგალითად:
§ მოსწავლისთვის
ზედმეტად რთულად ან პირიქით, ზედმეტად მარტივად შესასრულებელი დავალება;
§ არაადეკვატურად
დიდი ან პირიქით, მცირე ვადის მიცემა დავალების შესრულებისთვის;
§ ბუნდოვანი
ან მოსწავლისთვის მეტისმეტად რთული ტერმინოლოგიით დახუნძლული დავალების შესრულების
ინსტრუქციის მიწოდება;
§ არასტაბილურობა
და არათანმიმდევრულობა, რაც შეიძლება გამოიხატებოდეს დავალების პირობის, მიზნების,
ინსტრუქციების ცვალებადობაში.
§ საშინაო
დავალების ბუნდოვანი და ზოგადი მიზნები.
§ დაბალი
მოლოდინი მოსწავლეების შესაძლებლობებთან და უნარებთან დაკავშირებით.
§ დავალება
ისეთ საკითხზე ან თემაზე, რომელიც ჯერ არცერთი კუთხით არ გვაქვს დამუშავებული გაკვეთილზე.
§ დავალება,
რომელიც შეუსაბამოა მოსწავლის ინდივიდუალურ საჭიროებებთან, შესაძლებლობებთან და ინტერესებთან.
§ ერთფეროვანი
დავალებები.
§ დავალებები,
რომლებიც არ არის კავშირში სხვა საგნებთან და რეალურ ცხოვრებასთან.
§ დავალებები,
სადაც მოსწავლეს არ ეძლევა საკუთარი ინდივიდუალიზმის გამოვლინების საშუალება, მოსწავლე
ვერ აკეთებს ვერანაირ არჩევანს და წართმეული აქვს დამოუკიდბლობა.
თუ ჩვენ თავიდან ავირიდებთ ყველა ზემოთ ჩამოთვლილ პუნქტს
და შევქმნით ისეთ დავალებებს, რომლებიც მოსწავლეებისგან მოითხოვენ: შესწავლილი ინფორმაციის
გააზრებას და ორგანიზებას, ალტერნატივების განხილვას, პრობლემის გადაჭრის გზებზე ორიენტირებას,
ეს ხელს შეუწყობს ჭეშმარიტ სწავლას ანუ ფიქრს მაღალ დონეზე, ღრმა ცოდნის მიღებას, არსობრივი
საუბრების გამართვის უნარის განვითარებას, კავშირების დანახვას სწავლა - სწავლების
პროცესსა და სკოლის მიღმა არსებულ სამყაროს შორის.
ანა ანუშიძე
2 ივნისი, 2021 წელი
No comments:
Post a Comment