როგორ ვითანამშრომლოთ ეფექტიანად
ამოცანის მნიშვნელობის
აღიარება და თანამშრომლობის უნარი პირდაპირ კავშირშია სამუშაო პროცესის პროდუქტიულობასთან.
ამოცანის მნიშვნელობის
აღიარება გულისხმობს ჯგუფის წევრების მიერ იმის გაცნობიერებას, რომ ამოცანა რომელის
შესრულებისთვისაც მუშაობენ, ნამდვილად საჭირო,
სასიკეთო და სარგებლის მომატნია მათთვის, როგორც პროფესიონალებისთვის და იმ სფეროსთვის რომელშიც მუშაობენ.
თანამშრომობის
უნარი კი ის სიკეთეა, რომელსაც სწავლა და განვითარება სჭირდება. სწორედ თანამშრომლობის
უნარის განვითარებისთვის საჭირო საკითხებს განვიხილავთ ქვემოთ.
მაშ ასე, იმისთვის,
რომ ეფექტიანად შევძლოთ თანამშრომლობა საჭიროა:
v განსხვავებული შეხედულებების, გამოცდილების, საჭიროებების და მიღწევების მქონე ადამიანების მოსმენის კულტურის ცოდნა და გამოყენება: მათ მიერ გამოთქმული მოსაზრებები და ხედვები შესაძლოა არ დაემთხვას ან სრულადაც განსხვავდებოდეს ჩვენი მოსაზრებებისგან, მაგრამ ჩვენ გვმართებს მოვუსმინოთ ჯგუფის თითოეული წევრის მოსაზრებას და არგუმენტაციას.
v თანამშრომლობის პროცესში, ჯგუფის სხვა წევრების მიერ, გამოთქმულ მოსაზრებებთან დაკავშირებით საკუთარი მოსაზრებების გამოთქმამდე: გამოვიყენოთ სიღრმისეული/დამაზუსტებელი შეკითხვები, რათა უფრო ნათლად გავიგოთ რას გულისხმობს მოსაზრების ავტორი, შემდეგ, გამოვთქვათ ჩვენი ალტერნატიული მოსაზრება და წარმოვადგინოთ შესაბამისი არგუმენტები. ვეცადოთ ჩვენი შეხედულების გამოთქმის დროს არ მოვახდინოთ ზეწოლა ჯგუფის დანარჩენ წევრებზე, არ ჩავთვალოთ, რომ ჩვენი შეხედულება ან მოსაზრება აბსოლუტური ჭეშმარიტებაა და სხვა ალტერნატივების განხილვა აღარ არის საჭირო. ვეცადოთ, საკუთარი წვლილი შევიტანოთ არა მხოლოდ ამოცანის შესრულებაში, არამედ თანამშრომლობითი გარემოს შექმნასა და შენარჩუნებაში.
v საკუთარი მოსაზრების გამოთქმის შემდეგ გამოვიჩინოთ მოთმინება და დაველოდოთ ჯგუფის დანარჩენ წევრებს, მათაც გამოთქვან საკუთი მოსაზრებები: ვეცადოთ, ეფექტიანად გამოვიყენოთ პაუზები საუბრის დროს და ამით „ფიქრის დრო“ და ნათქვამის გააზრების საშუალება მივცეთ ჯგუფის დანარჩენ წევრებს.
v ნუ გავცხარდებით თუ ჩვენს მიერ გამოთქმულ მოსაზრებასთან დაკავშირებით კრიტიკულ კომეტარს მივიღებთ: ჩვენი არგუმენტების დახვეწისა და საერთო ამოცანის ეფექტიანად შესრულებისთვის, საჭიროა ყველას მიეცეს საკუთარი მოსაზრების და არგუმენტების წარმოდგენის საშუალება. დავფიქრდეთ და თუ აღმოჩნდება, რომ ჩვენი მოსაზრების შეცვლით და ჩვენი ჯგუფის წევრის მოსაზრების გაზიარებით საერთო ამოცანა უფრო ეფექტიანად მიიღწევა ასეც მოვიქცეთ. ასეთი ქმედება გაამყარებს თანამშრომლობით გარემოს და სამუშაო პროცესი უფრო საინტერესო და სასიკეთო შედეგების მომტანი გახდება.
v თანამშრომლობითი მუშაობის პროცესში ჩვენზე დაკისრებული ინდივიდუალური სამუშაოს შესრულების დროს: ვიყოთ მოქნილები და პუნქტუალურები, დროულად შევასრულოთ ჩვენზე მონდობილი დავალება. დავალების შესრულების შემდეგ მზად ვიყოთ: განსხვავებული მოსაზრებების მოსმენისთვის, სიახლეების მიღებისთვის, საკუთარი მოსაზრებების გაჟღერების დროს არგუმენტების მოხმობისთვის, კრიტიკული შეკითხვებისთვის, სხვადასხვა მოსაზრების მოსმენისთვის და დამაჯერებელი არგუმენტების წარმოდგენის შემთხვევაში მათი გათვალისწინებისთვის.
v არგუმენტირებული მსჯელობა თანამშრომლობის დროს: არგუმენტირებული მსჯელობა, რომ არაფერი ვთქვათ მის მაღალ მნიშვნელობაზე ჯგუფის საერთო მიზნის მიღწევის საქმეში, არის ნამდვილი ინტელექტუალური სავარჯიშო, რადგან არგუმენტირებული მსჯელობის პროცესში ხდება ერთი საკითხის განსხვავებული პრიზმით დანახვა, სხვადსხვა მოსაზრებების და არგუმენტების მოსმენა, დასკვნების გამოტანა და შეკითხვების დასმა. თუმცა, ამ ყველა სიკეთის მისაღებად საჭიროა ჯგუფის თითოეული წევრის მიერ გაცნობიერებული იყოს რომ, პირველი, შეკითხვის დასმა და ალტერნატიული მოსაზრების წარმოდგენა არ ნიშვნავს დაპირისპირებას ჯგუფის წევრებს შორის, მეორე, თუ არგუმენტების განხილვის შედეგად აღმოჩნდება რომ ალტერნატიული ხედვის გათვალისწინება არ მოიტანს სარგებელს საერთო ამოცანის შესრულების პროცესში და გადაწყდება პირვანდელ მოსაზრებაზე დაბრუნება ეს არ ნიშნავს, რომ თავდაპირველი მოსაზრების ავტორი არ არის ღია თანამშრომლობისადმი, მესამე, ალტერნატიული მოსაზრების წარმოდგენის და მთლიანად სამუშაო პროცესი წარვმართოთ ეთიკური ქცევის სტანდარტის დაცვით.
v ეთიკური ქცევის სტანდარტის დაცვა საფუძველია
ნაყოფიერი თანამშრომლობისთვის: ურთიერთპატივისცემა, განსხვავებული აზრის მოსმენა, მიღება და პატივისცემა,
მიმართვის კულტურა, ფამილარობის თავიდან აცილება-განსაკუთრებით თანამშრომლობის საწყის
ეტაპზე, თმენის ვალდებულების გააზრება, საერთო
მიზნის პატივისცემა, ერთმანეთის ინტელექტუალური შრომის ნაყოფის პატივისცემა, ეფექტიანად
შესრულებული სამუშაოს აღიარება, კეთილსინდისიერება, პუნქტუალურობა, პოლემიკის დროს
პაუზის ეფექტიანად გამოყენენბა, თანამშრომლობის პროცესში ჯგუფის წევრებისთვის ფიქრის
დროის მიცემა და გამოყენება. თავი ავარიდოთ დესტრუქციულ ქმედებებს როგორიც არის: საუბრის
დროს ჯგუფის სხვა წევრის ხმის გადაფარვა, შეკითხვის იგნორირება, არაეთიკური კომეტარები,
განსხვავებული აზრის ჩახშობის ან ჩახშობის წახალისების მცდელობა, საკუთარი აზრის ჯგუფის
სხვა წევრისთვის/წევრებისთვის უპირობო ჭეშმარიტებად შეთავაზება. უარი საკუთარი მოსაზრების
ჯგუფის წევრებისთვის გაცნობასა და ახსნაზე.
შეგვიძილა თამამად
ვთქვათ, რომ როგორც ნებისმიერი სფეროს წარმატებით განვითარებისთვის, ისე ნებისმიერ
სფეროში მოღვაწე ადამიანის პროფესიული წინსვლისთვის, აუცილებელია თანამშრომლობითი მიდგომა
და თანამშრომლობის უნარების განვითარება. სწორედ ამიტომ, არის მნიშვნელოვანი სხვადასხა ტიპის
და ფორმატის თანამშრომლობაზე დაფუძნებული აქტივობები შემოვიტანოთ და დავნერგოთ ყოველდღიურ სწავლა
- სწავლების პროცესში.
ანა ანუშიძე
3 მაისი, 2021 წელი
No comments:
Post a Comment